Byl vyráběn v letech 1977 až 1988, ovšem stroj byl vyvinut už v roce 1974. K nám se kombajn E 516 začal dovážet od roku 1978. Po vývoji stroje E 512 byl zadán požadavek na výrobu nového vylepšeného stroje především z hlediska výtěžnosti. Tento požadavek měl splňovat právě kombajn E 516. Stroj byl konstruován jednak společností Fortschritt, které ale výrazně pomáhala společnost TU Dresden. Výsledkem tohoto projektu byl nárust výkonu stroje až o 100% oproti E 512. Následkem ropné krize, která zasáhla NDR v roce 1982 byl navržen modernizovaný typ kombajnu E 516B. Proti E 516 měl nižší spotřebu o 10%. Šíře pokosu u kombajnu E 516 je 6,70 m a 7,60 m, stroj má pět vytřasadel, motor 8 VD SVW 14,5 / 12,5< a 168 kW. Provozní rychlost 1 – 20 km/h. Do roku 1983 byl kombajn vyráběn v závodech Singwitz, poté byla výroba převedena do města Bischowsferda. Do roku 1988 bylo vyrobeno přes 15 000 ks stroje E 516.